ضحی






یادداشت های اخلاقی ...

انسان قابل تغییراست وجهان را تغییرمی دهد.اوبدون علم ودانش آفریده شده است ولی زمینه های علم وبصیرت در او می باشدونیازبه شکوفایی دارد.خودتان را با بزرگان مقایسه کنید.انسانی که شخصیت داردنیازنیست که خودش را مثل دیگران درآورد.خودنمایی وعریان نمایی از بی شخصیتی است.حضرت زهرا سلام الله علیها هیچ گاه با وجودکاستی که در زندگی داشتندشکایت نکردند،سه روزبدون غذابودند؛چون می خواستندبه ما یاد بدهد،بااین که همه علوم وثروتها در نزد ائمه بوده است.آنها آمدندتا مردم را تغییر دهند.ائمه کار کردند تا به ما یاد بدهندکه ما هم باید کار بکنیم ودنبال مال حلال باشیم.مثل آن زن آرایشگری نباشیم که زن زشت را زیبا جلوه می دهد ودرقبالش پولی دریافت می کند.این کار نه تنها عقد را مشکل دار کرده ، مهریه هم مشکل دارد… زمینه ها چه ارزشی «حسی،نیروئی،انرژی ،کاربردی»وچه ضدارزشی«خودنمایی»در همه وجود دارد.ما بایدزمینه حجاب را از کودکی تقویت کنیم یا زمینه نماز شب را که نمی توانیم 11رکعت بخوانیم هرشب، 3رکعت «دورکعت شفع ویک رکعت وتربخوانیم»کم کم در من این زمینه قوی تر می شود که نماز شب خوان شوم. زمینه ها در انسان پیدا شود انسان بزرگ می شود

یادداشت هایی از جلسه درس استاد آیت الله انصاری قمی در مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی در تاریخ1395/11/25.

موضوعات: بدون موضوع, رایانه-اشتراک گذاری, سبک زندگی  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-11-25] [ 07:24:00 ب.ظ ]

چه عواملی در حافظه اختلال ایجادمی کند؟ ...

احساس می کنید فراموشکارشده اید ؟

ازهورمون ها گرفته تاهمبرگرها،دلایل احتمالی که می توانندبرای حافظه شمامشکل ایجادکنند،بی شمارند.کم کاری تیروئید،یائسگی وحتی یک رژیم غذایی پرچرب می تواندبرعملکردحافظه تاثیربگذارد.

عملکردغیرطبیعی تیروئید:

دکترمجیدفتوحی رئیس وموسس مرکزneurexpandbraincenterدر ایالت مریلندآمریکا می گویندهرچندتیروئیدنقش خاصی در مغزندارد،اماازدست دادن حافظه یکی از چیزهایی است که فرد درصورت توقف عملکردطبیعی تیروئیدمتوجه آن می شود.افرادی که به کم کاری یا پرکاری تیروئیدمبتلاهستند،احتمالاازنظریادآوری وتمرکزدچارمشکل می شوند.اگرازمشکلات حافظه رنج می بریدازپزشکتان بخواهیدیک آزمایش تیروئیدبرایتان تجویزکند.

گرگرفتگی:

خوشبختانه گرگرفتگی مشکلات دایمی ایجادنمی کندوبافروکش کردن گرگرفتگی،حافظه نیزبه حالت اولیه خودبازمی گردد. کمبودخواب:دکترآلن توفای درنیویورک می گویداحتمال زیادی وجودداردافرادی که دچار کمبودواختلالات خواب هستنددرطول روزدچاراختلال حافظه شوند. اضطراب وافسردگی:دکترتوفای می گویدهرچقدرشدت اختلال روحی مثل افسردگی واضطراب بیشترباشد،شدت از دست دادن حافظه بیشترخواهدبود.دوره های طولانی مدت استرس روزانه نیزباافزایش کورتیزول مغزباعث از بین رفتن اتصالات بین سلولهای مغزی شده ومشکلاتی را در توانایی یادآوری ایجاد می کنند،اماخبرخوب این است که با بهبودحالت روحی فرد،مشکل اختلال حافظه نیزبرطرف می شود.

مصرف دخانیات:

دخانیات با ایجاداختلال درتامین خون مورد نیازمغز،به این اندام آسیب وارد می کنند،همچنین مصرف دخانیات باعث می شودتجمع پروتئین های غیرطبیعی در مغزتوانایی آن دربازیابی اطلاعات را مختل کند. یک رژیم غذایی پرچرب:آزمایش ها نشان داده موش های بالغ پس از مصرف یک ماده غذایی پرچرب،توانایی یادگیری ومهارت های حافظه ضعیف تری از خودنشان می دهند.

منبع:health.com.مترجم یاسمین مشرف

موضوعات: بدون موضوع, رایانه-اشتراک گذاری  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-11-24] [ 07:40:00 ب.ظ ]

شهادت بانو فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد ...

یاعلی رفتم بقیع اماچه سود

هرچه گشتم فاطمه آنجانبود

یاعلی قبرپرستویت کجاست

آن گل صدبرگ خوش بویت کجاست

هرچه باشدمن نمک پرورده ام

دل به عشق فاطمه خوش کرده ام

حج من بی فاطمه بی حاصل است

فاطمه حلال صدهامشکل است

موضوعات: بدون موضوع, رایانه-اشتراک گذاری, تسلیت  لینک ثابت
 [ 04:21:00 ب.ظ ]

اشتراک گذاری بدون دردسر ...

                               Shareit

    یک برنامه فوق العاده برای اشتراک گذاری فایل های مختلف است.البته همه می دانیم استورها پر است از چنین نرم افزارهایی ، ولی چند ویژگی مهم این برنامه را از بقیه متمایز می کند.ابتدا این که با shareit می توانید انواع فایل ها را تنها با استفاده از وای فای وبدون نیاز به دیتای موبایلتان یا اینترنت به اشتراک بگذارید.تنها سرعت به اشتراک گذاری shareit می تواند تا 200 برابر بلوتوث بالا برود، یعنی می توانید با سرعتی در حد 20 مگابایت برثانیه فایلها را به دیوایس های دیگر بفرستید.علاوه برسرعت بالا یکی از مهم ترین ویژگی های sharite این است که برای هر سیستم عامل وهر دستگاهی قابل استفاده است ودر واقع بین پلتفرم های مختلف کار می کند.پس با این برنامه می توانیدهرفایلی را از هردستگاهی به دستگاه های دیگر بفرستید.مثلا می توانیدبین لپ تاپ وموبایلتان از آن استفاده کنید.shareitحتی برای ویندوزفون هم قابل دسترسی است.بی جهت نیست این برنامه توانسته بیش از 600 میلیون کاربردر بیش از 200 کشورجهان پیداکند.

 

منبع:کلیک.شماره587.سال1395.ص10

موضوعات: بدون موضوع, رایانه-اشتراک گذاری  لینک ثابت
[جمعه 1395-11-22] [ 10:07:00 ب.ظ ]

کاربران بخوانند!!!!!افسردگی شما می توانداز اینترنت باشد!!!! ...

تا به حال به این نکته فکرکرده اید وقت گذرانی روزانه در اینترنت چقدرمی تواندتاثیربدی رویتان بگذاردوباعث افسردگی وبی اعتمادی شما شود؟ در گزارشی که بتازگی روزنامه گاردین منتشرکرده ، فضای مجازی واینترنت می تواندتاثیر مستقیمی براخلاق وتفکرشما داشته باشدوحتی باعث افسردگی کاربران شود. نتایج یکی از بزرگترین پژوهش ها در زمینه شبکه های اجتماعی ایتالیا نشان داده گذراندن وقت در شبکه های اجتماعی ، ارتباط مستقیمی با کاهش شادی فردی ودر کل کاهش اعتماد به جامعه دارد.همچنین در بخش دیگری از این پژوهش مشخص شده پیام های متنی هیچ وقت جایگزین گفت وگوهای رودررو نخواهد شدوارتباطات حضوری تاثیری بهتر برفرد می گذارند. جالب است بدانید پژوهشی در مورد 5000 نفر در کانادا نشان داد دو برابر کردن تعداد دوستان در دنیای واقعی ، تاثیر مهمی برشادی شما دارد؛اما دو برابر کردن دوستان مجازی کم وبیش هیچ تاثیری بر روحیه ندارد.

منبع: کلیک«روزنامه جام جم»،شماره 587، سال1395

موضوعات: بدون موضوع, انقلاب وعرصه بین الملل صدور انقلاب, رایانه-اشتراک گذاری  لینک ثابت
 [ 09:25:00 ب.ظ ]

ویژگی های افراد موفق ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-11-18] [ 01:41:00 ب.ظ ]

اسلام انقلابی یا انقلاب اسلامی ...

انقلاب اسلامی

 انقلاب اسلامی عبارت است از دگرگونی بنیادی در ساختار کلی جامعه و نظام سیاسی آن، منطبق بر جهان بینی، موازین و ارزش های اسلامی و بر اساس خواست و اراده مردم و به تعبیر دیگر، انقلاب اسلامی، انقلابی است که به منظور حاکم نمودن ارزش های اسلامی بر جامعه انجام می گیرد. از این رو، «اسلامی بودن»، ویژگی بنیادی آن محسوب می شود.

امام خمینی می گوید:

«شک نباید کرد که انقلاب اسلامی از همه انقلاب ها جداست؛ هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام … جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایه ریزی شده و آن چه در این حکومت اسلامی مطرح است، اسلام و احکام مترقی آن است».

مقام معظم رهبری نیز می گوید:

«انقلاب بزرگ ما، خصوصیاتی مخصوص به خود داشت. این خصوصیات، اولین بار در یک انقلاب مشاهده می شد؛ تکیه بر اسلام، هدف گیری ایجاد حکومت اسلامی، تجدید نظر در مفاهیم سیاسی عالم - مثل آزادی و استقلال و عدالت اجتماعی و چیزهای دیگر - و حرکت به سمت دنیا و جامعه ای که بر پایه ارزش های اسلامی بنا شده باشد».

اسلام انقلابی

انقلاب اسلامی، وسیله قرار دادن اسلام برای انقلاب است. بر اساس این دیدگاه، انقلاب اصل و هدف است و اسلام وسیله و ابزاری است برای انقلاب و مبارزه. نگاه تک بعدی به اسلام و اسلام را تنها از دریچه انقلاب و مبارزه نگریستن، ویژگی اساسی این دیدگاه است. شهید مطهری در این باره می گوید: «انقلاب اسلامی یعنی راهی که هدف آن اسلام و ارزش های اسلامی است و انقلاب و مبارزه، صرفاً برای برقراری ارزش های اسلامی انجام می گیرد و به بیان دیگر، در این راه، مبارزه هدف نیست؛ وسیله است؛ اما عده ای میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی اشتباه می کنند؛ یعنی برای آنها انقلاب و مبارزه هدف است؛ اسلام وسیله ای است برای مبارزه. اینها می گویند هر چه از اسلام که ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد، آن را قبول می کنیم و هر چه از اسلام که ما را از مسیر مبارزه دور کند، آن را طرد می کنیم. طبیعی است که با این اختلاف برداشت میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی، تفسیرها و تعبیرها از اسلام و انسان و توحید و تاریخ و جامعه و آیات قرآن، با یکدیگر متضاد و متناقض می شود. فرق است میان کسی که اسلام را هدف می داند و مبارزه و جهاد را وسیله ای برای برقراری ارزش های اسلامی، با آن که مبارزه را هدف می داند و هدفش این است که من همیشه باید در حال مبارزه باشم و اصلا اسلام آمده برای مبارزه. در جواب این گروه باید گفت که برخلاف تصور شما، با آن که در اسلام، عنصر مبارزه هست، اما این بدان معنی نیست که اسلام فقط برای مبارزه آمده و هدفی جز مبارزه ندارد؛ در اسلام، دستورات بیشماری وجود دارد که یکی از آنها مبارزه است».

حکومت دینی

  حکومت دینی، حکومتی است که هماهنگ با تعالیم دینی و بر اساس دین باشد و در هیچ زمینه ای، با آموزه های دینی ناسازگار نباشد؛ البته در این بحث، دین اسلام محور سخن است؛ نه هر دینی. برای درک دقیق معنای حکومت دینی، توجه به نکات زیر سودمند است:

الف) بی تردید دین داریِ حاکمان و کارگزاران، امری بایسته و لازم است؛ اما - بدون رعایت احکام و قواعد دینی در تدوین و اجرای قوانین - کافی نیست؛ زیرا حکومت دینی، به معنای نظام دین مدار است و بنابراین، نمی تواند احکام و دستورهای الهی را زیر پا نهد. التزام به احکام الهی، از ویژگی های اساسی و جدایی ناپذیر حکومت دینی است. خداوند در قرآن مجید، پشت پازنندگان به این اصل را کافر خوانده، می فرماید: «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ».

ب) آیا افزون بر رعایت احکام الهی، ساختار و ارکان حکومت نیز باید تماماً برگرفته از دین باشد؟ برای پاسخ به این پرسش، باید گستره سیاسی دین بررسی شود؛ یعنی، باید مشخص گردد که دین در حوزه سیاست، چه ارمغانی برای بشر آورده است؛ آیا تنها به ذکر پاره ای از تعالیم و هنجارهای مربوط به مناسبات سیاسی و اجتماعی - بدون ارائه شکلی ویژه از حکومت - بسنده کرده است و یا به نوعی خاص از حکومت با ساختاری ویژه و نیز به چگونگی شکل گیری و انتقال قدرت سیاسی توجّه دارد؟ بنابر دیدگاه دوم، فقط به کارگیری هنجارها و عدم ستیز با آنها، برای دینی خواندن حکومت کافی نیست و حکومت دینیِ مطلوب، نظامی است که همه ارکان و ابعادش، برگرفته از دین و سازگار با آن باشد. با مراجعه به منابع دینی و سیره پیشوایان معصوم علیهم السلام در می یابیم که اسلام، هر گونه حکومتی را بر نمی تابد. واپسین آیین آسمانی، حکومتی را تأیید می کند که دارای شرایط زیر باشد:

الف) حاکمانش، دارای ویژگی ها و صلاحیت های معیّن و تعریف شده در منابع دینی باشند.

ب) آنان از راه های معین - نصب الهی و مقبولیت مردمی - قدرت را به دست گیرند.

ج) در حکومت داری، شیوه ها و هنجارهای تبیین شده در منابع دینی را رعایت کنند. این بدان معنا نیست که تمام ساختار و ارکان حکومت، به نحو ثابت و انعطاف ناپذیری، در دین مشخّص گردیده است؛ بلکه مراد آن است که اصول و زیر ساخت هایی اساسی و مشخص، در دین وجود دارد که حکومت با آنها، ماهیت و چهره ای ویژه می یابد و از دیگر نظام های سیاسی متمایز می شود. برای مثال، یکی از شاخصه های اصلی حکومت اسلامی، «ولایت» معصوم و نایب او بر جامعه، از طریق نصب الهی است؛ ولی پاره ای از خصوصیات مربوط به ساختار و ارکان حکومت، متناسب با مقتضیات زمان و مکان و گستردگی و پیچیده شدن نهادهای اداری - اجتماعی و گسترش دایره وظایف و خدمات دولتی، انعطاف پذیر است؛ مثلاً می توان حکومت اسلامی را به صورت متمرکز یا نامتمرکز تشکیل داد. حکومت دینی، مراتب و درجاتی دارد؛ مرتبه عالی و ایده آل آن، این است که همه امور و ارکانش، مبتنی بر دین و هماهنگ با آن باشد؛ ولی وقتی تأسیس دولت تمام عیار دینی، ممکن نیست، باید مرتبه نازل تر آن را اجرا کرد. مرتبه نازل یا بدل اضطراری حکومت دینی، حکومتی است که در آن، احکام و قوانین دینی رعایت شوند؛ هر چند همه قوانین نظام، از تعالیم دینی برنیامده و در رأس آن حاکم منصوب از سوی خداوند قرار نگرفته باشد؛ البته چنین حکومتی، تنها در صورت عدم امکان تأسیس دولت کامل اسلامی، جایز است.

دین حکومتی

دین حکومتی به معنای استفاده از دین در جهت اهداف حکومت و اصل و مبنا قرار دادن حکومت است؛ هر چند حکومت و اهداف آن، بر اساس قوانین و معیارهای اسلام نباشد و به تعبیر دیگر، نگاه ابزاری به دین و پذیرفتن دین و احکام آن تا آن جا که با حکومت و اهداف آن مخالف نباشد. از این رو، دین حکومتی، معنایی بسیار متفاوت با حکومت دینی دارد و به عبارت دیگر، اگر دین را هماهنگ و همسو با حکومت و ابزاری در راستای اهداف آن قرار دهیم، دین حکومتی است و اگر حکومت را بر اساس معیارهای اسلام و هماهنگ با ارزش های دینی قرار دهیم و در حقیقت، حکومت، وسیله و ابزاری در جهت به کار بستن تعالیم اسلامی و ارزش های دین باشد، حکومت دینی است. مقام معظم رهبری می گوید:

«بنده معتقد به دین دولتی نیستم؛ دین دولتی، مثل دین بنی امیه و بنی عباس است. دین، دین خدایی، دین اعتقادی و دین قلبی است؛ اما شما دولت دینی هستید؛ یعنی مشروعیتتان بر اساس یک تفکر دینی و یک عمل دینی است؛ ناگزیرید که نسبت به آن پای بند باشید».

منابع: به نقل از مجله پرسمان.خرداد1385.شماره45

*عباسعلی عمید زنجانی، گزیده انقلاب اسلامی و ریشه های آن، انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران 1376، ص 14.

* وصیت نامه الهی-سیاسی امام خمینی(ره)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران 1374، ص 7-8.

*حدیث ولایت، ج 4، ص 278.

* مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، انتشارات صدرا، تهران 1368، ص 57-58.

*مائده(5)، آیه 44.

*روزنامه کیهان، 22/8/79.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-10-26] [ 10:01:00 ق.ظ ]

سرگذشت دوسنگ ...

    در یک موزه معروف که با سنگ های مرمر کف پوش شده بود، مجسمه بسیار زیبای مرمرینی به نمایش گذاشته بودند که مردم از راه های دور و نزدیک برای دیدنش به آنجا می رفتند. کسی نبود که مجسمه زیبا را ببیند و لب به تحسین باز نکند. شبی سنگ مرمرینی که کف پوش سالن بود با مجسمه شروع به حرف زدن کرد: ” این منصفانه نیست، چرا همه پا روی من می گذارند تا تو را تحسین کنند؟ مگر یادت نیست، ما هر دو در یک معدن بودیم؟ این عادلانه نیست؟ من خیلی شاکی ام!” مجسمه لبخند زد و آرام گفت: “یادت هست، روزی که مجسمه ساز خواست رویت کار کند، چقدر سرسختی و مقاومت کردی؟” سنگ پاسخ داد: ” آره، آخر ابزارش به من آسیب می رساند، گمان کردم می خواهد آزارم دهد، من تحمل این همه درد و رنج را نداشتم.” و مجسمه با همان آرامش و لبخند ملیح ادامه داد: ولی من فکر کردم که به طور حتم می خواهد از من چیزی بی نظیر بسازد ، قطعا قرار است به یک شاهکار تبدیل شوم. به طور یقین در پی این رنج ، گنجی نهفته هست. پس به او گفتم هر چه می خواهی ضربه بزن ، بتراش و صیقل بده! لذا درد کارهایش و لطمه هایی را که ابزارهایش به من می زدند را به جان خریدم و هر چه بیشتر می شدند ، بیشتر تاب می آوردم تا زیباتر شوم. امروز نمی توانی دیگران را سرزنش کنی که چرا روی تو پا می گذارند و بی توجه عبور می کنند.”

                 نقل :  http://daneshenovin92.blogfa.com

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-10-12] [ 08:12:00 ق.ظ ]

پزشکی ...
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-09-29] [ 01:45:00 ب.ظ ]

ده تذکراخلاقی از منظر رجبعلی خیاط ...




انسان به جایی می رسد که عالم تحت فرمان او می شود.

   * اگر به قدر ترسیدن از یک عقرب، از عِقاب خدا بترسیم، عالَم اصلاح می شود.

*تو برای خدا باش، خدا و همه ملائکه اش برای تو خواهند بود. «مَن کانَ لله، کان الله لَه»

*سعی کنید صفات خدایی در شما زنده شود؛ خداوند کریم است، شما هم کریم باشید. رحیم است، رحیم باشید. ستاّر است، ستار باشید…

*دل جای خداست، صاحب این خانه خداست. آن را اجاره ندهید.

*کار را فقط برای رضای خدا انجام دهید، نه برای ثواب یا ترس از جهنّم.

*اگر انسان علاقه ای به غیر خدا نداشته باشد، نفس و شیطان زورشان به او نمی رسد. اگر کسی برای خدا کار کند، چشم دلش باز می شود.

*اگر مواظب دلتان باشید و غیر خدا را در آن راه ندهید، آنچه را دیگران نمی بینند شما می بینید. و آنچه دیگران نمی شنوند، شما می شنوید.

*هرکاری می کنید نگویید: “من کردم"، بگویید: «لطف خداست». همه را از خدا بدانید.

*نفس امّاره را مهار کنید و با آن مخالفت کنید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-09-17] [ 02:05:00 ب.ظ ]

ناب با وازگان ...

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[شنبه 1395-09-06] [ 01:37:00 ب.ظ ]

توکل ...

  

    توکل، اعتماد قلب در امور، بر خدا می‌باشد بطوریکه بندگان جمیع امور خویش‌ را بر خداوند حواله دهند و از هر نیرو و قدرتی دیگر در امور خویش تبری جویند و تنها به‌ یک قدرت وابسته باشند و او خدا است و تنها او را اساس عمل و تاثیر بدانند و اگر برای‌ انسانهای مومن در حوزه‌ی عملیات روحی و جسمی،فردی و اجتماعی خویش چنین حالتی‌ پیش آید اینان متوکلین‌"به خدا بشمار می‌آیند.

    درقرآن توكّل و اعتماد به خداوند يكى از صفات بارز مؤمنين ياد شده ، مى‌فرمايد:

   اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ اِذا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ اذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ اياتُهُ زادَتْهُمْ ايمانَاً وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ:مؤمنان كسانى هستند كه هر وقت نام خدا برده شود دلهايشان ترسان مى‌گردد و آنگاه كه آيات او بر ايشان خوانده مى‌شود، ايمانشان افزون مى‌گردد و تنها بر پروردگارشان توكّل دارند.

    در روایتی ابوبصير از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که امام علیه‌السلام فرمودند: هر چيزي حدي دارد. گفتم: فدای شما شوم حد توکل بر خدا چيست؟ حضرت فرمود: «یقین». گفتم: حد یقین چیست؟ حضرت فرمود: «أَلَّا تَخَافَ مَعَ اللَّهِ شَيْئا؛ با خدا از چیزی نترسی. » اگر انسان اين‌گونه شود یقینش کامل است و با وجود يقين کامل می‌تواند توکل کامل هم داشته باشد. بنابراین برای رسیدن به توکل بايد يقين داشت و حد يقين هم به اين است که از غير از خدا ترسي نداشته باشیم.

فهرست منابع

http://wikifeqh.ir

انفال/2

کافی/ج2/ص57

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-09-02] [ 11:02:00 ق.ظ ]

آثار صله رحم ...

   صله‌رحم از دو واژه صله و رحم تشکیل شده است که معنای لغوی صله از ماده «وصل» به معنای پیوستن بوده و پیوند کردن دو چیز را می‌گویند. معنای لغوی رحم، زهدان به معنی جای کودک در شکم مادر را گویند. واژه رحم، در صله رحم استعاره برای قرابت و خویشاوندی است؛ چراکه آن‌ها از یک رحم متولد شده‌اند و مراد از رحم یعنی نسبت شناخته شده بین آن دو وجود داشته باشد؛ هر چند نسبت دوری با هم داشته باشند.معنای اصطلاحی صله رحم، اتحاد خویشاوندان و اقوام و دیدار خویشاوندان است.

در اهمیت صله رحم همین بس که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ، همه انسان‌ها را به صله رحم سفارش کرده است؛ هر چند که در این مسیر سختی‌های فراوانی ببینند و راه‌شان از یک‌دیگر بسیار دور باشد. هم‌چنین صله رحم را بخشی از دین دانسته و فرموده‌اند که هر کس آن را به‌ جا نیاورد دین او ناقص است. جابر از حضرت باقر (علیه‌السلام) روایت کرده که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود‌ه‌اند: «به حاضر و غایب امتم و به کسانی که در پشت مردان و رحم زنان هستند (آن‌هایی که هنوز به دنیا نیامده‌اند) تا روز قیامت سفارش می‌کنم که صله رحم را به جا آورند، اگر چه راهشان به سوی هم‌دیگر یک سال فاصله داشته باشد؛ زیرا صله رحم از دین است.

آثارصله رحم

*زیادی عمر

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید:‌ من چیزی را مؤثرتر از صله رحم برای زیادی عمر نمی‌شناسم. گاه کسی که تنها سه سال به پایان عمرش باقی است صله رحم می‌‌کند و خداوند به برکت آن سی سال به عمر او می‌افزاید و عمر او را تا 33 سال زیاد می‌کند و گاه کسی 33 سال به پایان عمر او باقی مانده است اما قطع صله رحم می‌کند و خداوند 30 سال از عمر او می‌کاهد و سه سال بعد از آن اجل او فرا می رسد. امام حسین(علیه السلام) می‌فرماید: هر کس دوست دارد مرگش به تأخیر بیافتد صله رحم کند.

* زیادی رزق

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرماید:‌ هر کس یک عمل را برای من ضمانت کند(انجام دهد) من برای او چهار عمل را ضامن می‌شوم و آن اینکه صله رحم کند پس خداوند او را دوست خواهد داشت،‌ رزق او زیاد می‌شود،‌ عمرش افزایش پیدا می‌کند و داخل بهشتی می‌شود که خداوند وعده داده است.

* جلوگیری از مرگ بد

حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) می‌فرماید: صله رحم دشمن را اندوهگین می‌سازد و از مرگ‌های بد نگه می دارد.

* آبادی شهرها

حدیثی که از پیامبر اسلام(ص) نقل شده که: «صلة الرحم تعمر الدیار و تزید فی الأعمار و إن کان اهلُها غیر أخیار؛ پیوند با خویشان، شهرها را آباد می‌کند و بر عمرها می‌افزاید. اگر چه انجام دهندگان آن از نیکان هم نباشند.

*محروم شدن قاطع رحم از ورود به بهشت

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: سه گروه هرگز داخل بهشت نمی‌شوند: شرابخوار،‌ ایمان آورنده به سحر و قاطع رحم..(البته اگر توبه نکرده بمیرند یا دست از قطع رحم بر ندارند)

فهرست منابع

*لغت‌نامه دهخدا، ج۱۴، ص۲۰۵۷۲و ج7،ص10519.

*نمازی، شیخ علی، مستدرک سفینه البحار، ج۴، ص۱۱۲.

*کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۱۵۱.

*محمدی ری شهری، میزان الحکمه، مکتب الاعلام الاسلامی، ج 4، ص 180.

*سفینه البحار، ماده رحم.

*تحلیل اجتماعی از صله رحم ـ‌ شرف الدین سید حسین، - ناشر دفتر تبلیغات اسلامی ـ‌ چاپ اول 1378. ـ‌صفحه 136

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-08-26] [ 12:29:00 ب.ظ ]

چطور با آدم های بی ادب و پررو رفتار کنیم ...

*سعی نکنید تغییرشان دهید. اگر کسی بخواهد بی‌ادب باشد شما نمی‌توانید او را مجبور به مودب بودن کنید. درواقع، اینکه سعی کنید در رفتار او تغییر ایجاد کنید باعث بدتر شدن رفتارش خواهد شد. گاهی وقت‌ها بهترین انتخاب شما این است که قبول کنید بی‌ادبی و گستاخی آنها تقصیر شما نیست و اجازه دهید خودشان متوجه اشتباهشان شوند.

* به خودتان نگیرید. وقتی کسی بی‌ادبی می‌کند- مخصوصاً وقتی نظر شخصی درمورد شما می‌دهد –خیلی راحت ممکن است موجب ناراحتی‌تان شود. اما دست خودتان است که چطور واکنش دهید. اگر رفتار بی‌ادبانه آن فرد را مشکل خودش نه مشکل خودتان ببینید، قدرت در دستان شما خواهد بود.

*ببینید چرا. آدمها دلایل خاص خودشان را برای بی‌ادبی دارند. شاید روز بدی را گذرانده باشند. یا اینکه عجله دارند و تصور می‌کند وقتی برای رفتار مودبانه و احترام گذاشتن ندارند. شاید هم اصلاً متوجه رفتار بی‌ادبانه خود نشده باشند. تاوقتیکه از آنها نپرسید دلیل رفتار آنها را نخواهید فهمید. آرامش خودتان را حفظ کنید و از او سوال کنید، “من فکر می‌کنم رفتار شما غیرمحترمانه است. چرا چنین رفتاری با من داری؟”

* کمی انتقادی برخورد کرده و آن گستاخی را بررسی کنید. کسی با شما بدرفتاری و بی‌ادبی کرده است. دقیقاً چه کرده یا چه گفته است؟ آیا واقعاً منظوری داشته است؟ اگر منتقدانه به موقعیت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر گستاخی‌های افراد بی‌منظور است و به همین دلیل می‌توانید با خونسردی از آنها بگذرید. در موارد بسیار نادر فرد برای بی‌ادبی خود دلیل و هدفی دارد و باز هم برخورد انتقادی کمکتان می‌کند ریشه رفتار آن فرد را بررسی کرده و متوجه دلیل کارش شوید.

*خودتان وارد این داستان نشوید. دلتان می‌خواهد سر این فرد گستاخ داد بکشید؟ به هیچ وجه اینکار را نکنید. چنین کاری وضعیت را بهتر نخواهد کرد. چه آن فرد این رفتار را عمدی یا غیرعمدی نشان داده باشد، شما باید احترام خودتان را حفظ کنید و اجازه ندهید آن رفتار گستاخانه شما را تحریک کند.

*دور شوید. گستاخی و بی‌ادبی رفتاری بسیار آزاردهنده است اما خارج کردن خودتان از آن موقعیت سریع‌ترین و ممطئن‌ترین راه برای جلوگیری از رفتارهای بی‌ادبانه دیگران است. حتی اگر هنوز مشغول حرف زدن با شما بود، دور شوید. اگر این فرد غریبه بود، که مجبور نیستید باز هم در آینده او را ببینید اما اگر از دوستان یا همکارانتان بود، خیلی زود خواهند فهمید که بی‌ادبی کردنشان با شما به هیچ کجا نخواهد رسید و دفعه بعد سعی خواهند کرد که مودب‌تر باشند.

*پیشنهاد کمک دهید. بعضی از گستاخی‌ها بخاطر بدرفتاری است. اما خیلی وقت‌ها فردی که به شما بی‌ادبی و گستاخی می‌کند به این دلیل است که از چیزی خسته و درمانده است. و اگر در توانتان باشد که مشکل آن فرد را حل کنید، خواهید توانست بی‌ادبی او را به قدرشناسی تبدیل کنید. اما یک هشدار: فقط زمانی پیشنهاد کمک دهید که بتوانید این کار را فوراً انجام دهید چون وعده کمک کردن بر درماندگی‌ آنها اضافه می‌کند.

* گستاخی را یک عادت بدانید. بعضی‌ها به این دلیل بی‌ادب هستند که همیشه همینطور بوده‌اند. وقتی بی‌ادبی و گستاخی به شکل یک عادت دربیاید، ترک کردن آن خیلی سخت خواهد شد حتی اگر فرد واقعاً تصمیم به تغییر بگیرد. هیچوقت نباید عادت‌های گستاخی دیگران را به خودتان بگیرید.

* یادتان باشد، خیلی وقت‌ها آن فرد گستاخ خود شما هستید. شاید این بار نه ولی بارها شده است که خودتان هم گستاخی کرده‌اید. و البته این به آن معنی نیست که آدم بدی هستید. پس دفعه بعد که کسی با گستاخی با شما رفتار کرد، یادتان باشد که او هم درست مثل شما انسان است و بی‌ادبی او به این معنی نیست که آدم بدی است.

*با مهربانی با گستاخی بجنگید. اجازه ندهید که گستاخی دیگران باعث شود شما هم به همان روش پاسخ دهید. بهترین راه برای مقابله با گستاخی این است که رابطه دوستانه و محبت‌آمیز خود را حفظ کرده و به آن فرد فرصت دهید کمی آرام شده و رفتارش را با شما تعدیل کند.

برگرفته از سایت 

                               http://www.takfars.ir

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-08-25] [ 02:10:00 ب.ظ ]

پیام مومنون ...

آیه 3

نشانه ایمان،دوری ازلغواست.(مومن باید درتمام کارها وسخنان خودهدف صحیح داشته باشد)والذین هم عن الغومعرضون

تفسیرنور/محسن قرائتی/ج8/ص84


موضوعات: بدون موضوع, فراخوان هم نوایی  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-02-06] [ 12:17:00 ب.ظ ]

تبریک ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1394-09-29] [ 06:53:00 ب.ظ ]

دلنوشته ...

ازروزهای تکراری استفاده ای غیر تکراری بکنید شاید هدف از این همه تکرار همین باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1394-09-04] [ 11:20:00 ق.ظ ]

تبریک غدیر ...

غدیر روح تشیع،روان بیدارانسانیت واقیانوس معنویت انسان است.

غدیر نشاط زندگی،مفهوم بندگی،معنای صلات وتاویل جهاد،روح عبودیت،معنای عشق،سرالهی وکمال وقله ی رفیع سلسله ی سرافراز معرفت پروردگار است.عیدغدیر مبارک

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1394-07-09] [ 09:20:00 ب.ظ ]

شهادت جواد الائمه تسلیت باد ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1394-06-22] [ 09:17:00 ب.ظ ]

دلچسب ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1394-05-28] [ 11:46:00 ب.ظ ]

دهه کرامت مبارک ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 11:42:00 ب.ظ ]

نماز ...

 خداوندمتعال درقرآن کریم در سوره بقره می فرماید:«واستعینوابالصبروالصلوه وانها لکبیره الاعلی الخاشعین؛از صبر ونماز یاری بجوئیدواین کارجزبرای خاشعان دشوار وسنگین است.» (بقره/45)

امام باقر علیه السلام به زراره فرمودند:«سستی مکن درامر نمازت؛زیرا که رسول خدا صل الله علیه واله وسلم در هنگام وفاتش فرمودند:نیست از ما کسی که نمازش را خفیف شمارد.» (اصول کافی/جلد3/صفحه 269)

درفضیلت نماز جماعت از رسول خدا روایت شده است که حضرت فرمودند:«جبرئیل نزد من آمدوگفت ای محمدخداوند برتوسلام رسانیده وبرایت هدیه ای فرستاده که برای هیچ پیامبری نفرستاده است.رسول خدا صل الله علیه وآله وسلم سوال کردندآن هدیه چیست؟جبرئیل عرض کردنمازهای پنج گانه را به جماعت گزاردن .حضرت فرمود:ثواب آن چیست؟جبرئیل گفت:هرگاه در نماز جماعت دونفر باشندخداوند درنامه ی اعمالشان در مقابل هر یک رکعت ثواب 150 نماز را ثبت می فرمایدواگر سه نفر باشندبرای هریک رکعت ثواب 250 نماز واگر 4 نفر باشندبرای هریک رکعت ثواب 1200 نفر می نویسدتا 10نفر وچون تعدادنمازگزاران بیش از 10 نفر باشندهرگاه تمام دریاها مرکب ودرخت ها قلم وجن انس وملائکه نویسنده شوندنمی تواند ثواب آن یک رکعت را بنویسند. (تذکره الصلوه/صفحه 100)

امام صادق علیه السلام دربیان نشانه قبولی نماز فرمودند:«هرکس دوست داردبداند نمازش قبول شده یانه،ببیندکه آیا نمازش اورااز گناه وزشتی باز داشته یانه؟پس به هر قدر ک نمازش اوراازگناه بازداشته ،به همان اندازه نمازش قبول شده است.

بهانه یا تحقیق؟

روزی کسی پرسید:چرانماز صبح دورکعت است؟گفتم نمی دانم.دستور خداوند است وباید انجام دهیم.همین که فهمید نمی دانم،قیافه روشنفکری گرفت وگفت:دنیا،دنیای علم است،امروز دیگر دین بدون علم صحیح نیست و…. پرسیدم:حال تو بگو:چرابرگ درخت انار کوچک است ولی برگ درخت انگوربزرگ وپهن؟گفت:نمی دانم،من هم همان قیافه را گرفته،گفتم؛دنیا،دنیای علم است علم باید ثابت کندو… اندکی از غرورش کاسته شد.گفتم برادر!قبول داریم که دنیا،دنیای علم است،ولی نه به این معنی که همه ی اسرار هستی راباید همین امروزبدانیم.حتماًمیان برگ باریک اناروبرگ پهن انگورومزه میوه هایشان،رابطه ای در کار است که هنوز برگ شناس و خاک شناس وگیاه شناس ومیوه شناس،آنرا کشف نکرده است.پس وجوداسرار را می پذیریم ولی ادعای فهمیدن همه آنها را هرگز از هیچ کس قبول نمی کنیم. راستی…. اگر ماقبل از عمل،اول فلسفه ی احکام را بدانیم،آنگاه عمل کنیم،پس خداپرستی وتسلیم کجا می رود؟وحی،برتراز علم واسرارآمیزتراز دانش بشری است.روشنفکران چرا هر قانون وبرنامه را می پذیردولی در برابر قوانین خداودین،در تنگنا قرار می گیرندواهل منطق می شوند؟ (کتاب پرتوی از اسرار نماز/محسن قرائتی/صفحه755)

در احادیث از نماز به عنوان«معراج مومن»یاد شده است.لیکن این عروج وپرواز،نه در فضای باز آسمان،بلکه در فضای معنویت بندگی است وبرای رسیدن به «قرب پروردگار»است،نه اوج گرفتن تا چندهزار پا در ارتفاع. اولین واجب در متن نماز نیت است.نیت خدایی،عامل جذب الطاف الهی است.هر که درراخدا تلاش کند،خداوند هم راه های خودش را به او می نمایاند.(سوره عنکبوت/69)

امام صادق علیه السلام فرمودند:«هر کس کار اندک خودرابه خاطر خدا انجام دهد،خداوندآن رابیش از آنچه خواسته،در چشم دیگران جلوه می دهدوهر کس از کار بسیار خود،هدف غیر خدایی (برای مردم)داشته باشدوبه جای جلب رضای خدا به فکر جلب توجه مردم باشد،خداوندکارزیاداورادرنظر مردم کم جلوه می دهد.(روضه المتقین/جلد12/صفحه 42)

ازآثار دنیوی نیت می توان به مدیریت جامعه،بهبودوضع اقتصادی ،روابط خوب اجتماعی نام برد.تصمیم به کارهای نیک ونیت خیر داشتن،چون انسان راازحالت بی تفاوتی بیرون می آورد ونشانه ی تعهدودلسوزی وآینده سازی است،ارزشی همچون خودعمل داردوخداوندبه آن هم پاداش می دهد.پس از نیت که تصمیم برانجام عبادت برای خداوند است وبرپائی نماز به قصد تقرب به پروردگار با حضورقلب وآمادگی روحی وتوجه کامل به پروردگار وارد نماز شویم.هر یک از ارکان واذکار نماز دانشگاهی است که انسان را درزندگی دنیا بیمه می نماید ودرس می دهد.مثلاً صراط مستقیم از زبان امام حسن عسکری علیه السلام اینطور توصیف شده است.نماز گزار با این کلام توفیق اطاعت وبندگی را درآینده هم همچون گذشته می طلبد وصراط مستقیم راهی است که از کوتاه فکری بالاترواز بلندپروازی وغلو پائین تر باشد.(بحارالانوار،جلد24/صفحه 9) یا در وصف سجده آمده که شخصی خدمت پیامبر صل الله علیه وآله وسلم آمدوگفت:گناهانم بسیار وعملم اندک است.فرمود:سجده های خودرازیاد کن؛زیرا آنگونه که باد،برگ درختان را می ریزد،سجده هم گناهان را می ریزد.

خدایا،کوچکی بودم که بزرگم کردی.

بیمار بودم،شفایم بخشیدی.

ذلیلی بودم که عزتم بخشیدی.

گناه کردم،پوشاندی.

جاهلی بودم که آگاهم کردی.

گرسنه ای بودم که سیرم ساختی.

برهنه ای بودم که مرا پوشاندی.

گمراهی بودم که هدایتم نمودی.

فقیر بودم،بی نیازم کردی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 11:19:00 ب.ظ ]

یا اباصالح المهدی ادرکنی ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[جمعه 1394-04-26] [ 10:00:00 ب.ظ ]

عید فطر مبارک ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 09:47:00 ب.ظ ]

وظایف بانوی مهدوی ...

زن مسلمانی که می خواهد خودرابرای حضور در جامعه مهدوی مهیا کندووظایف خویش را به درستی انجام دهد،می بایست مراحل زیر را پشت سر گذارد.

1-ایجاد انگیزش های لازم در خویش؛

2-شناخت که دارای دو مرحله است:

2-1 شناخت خدا،هستی ،انسان،دین ودشمن؛

2-2شناخت میزان اهمیت وارزش هر یک از گزاره های دینی؛

3-اعتقاد وایمان به آنچه شناخته است؛

4-عمل ورفتار مطابق اعتقاد وایمان

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1394-03-24] [ 08:36:00 ب.ظ ]

یاران امام زمان ...

   نعمانی ازامام باقر علیه السلام نقل کرده که فرمودند:

«به خدا سوگند!سیصدواندی خواهندآمدوپنجاه نفر زن درمیان آنان است».

حضرت درادامه،دربیان ویژگی های این 313 نفر می فرماید:

«هم النجباء والقضاه والحکام والفقها فی الدین؛وآنان برگزیدگان،قضات کنندگان،حاکمان وفقیهان دردین می باشند.»

«نعمانی،محمدبن ابراهیم،الغیبه،ص279»

علاوه براین پنجاه صحابی خاص،چهارصد بانوی برگزیده ،نیز همراه حضرت عیسی علیه السلام به کمک حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف،خواهندشتافت.چنانچه از پیامبراکرم صل الله علیه وآله وسلم نقل شده که :

«عیسی بن مریم،به همراه هشتصد مردوچهارصد زن از بهترین وشایسته ترین افرادروی زمین خواهدآمد.»

«الکورانی،علی،معجم الامام المهدی،ج1،ص534»


موضوعات: بدون موضوع, نقش بانوان درحکومت جهانی حضرت مهدی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1394-03-20] [ 03:52:00 ب.ظ ]

نقش آمریکادرتجاوزنظامی به یمن ...

آمریکاتجاوزبه یمن رامدیریت می کند؛چون درصورت سقوط عربستان،باب المندب نیزساقط می شودوآمریکاکه سه پایگاه نظامی درجیبوتی؛یعنی کنار باب المندب دارد،درمعرض خطر قرارمی گیرند.علاوه برآمریکا،فرانسه نیزدرجیبوتی پایگاه نظامی دارد.بنابراین آن ها به خاطر حفظ پایگاه ها ومنافع خودتلاش می کنندتاعربستان وباب المندب رادرکنترل خودداشته باشند.

به نقل از حسن شرف الدین عبدالله المرتضی

نویسنده ،حقوق دان وازانقلابیون یمن درمصاحبه باسرویس بین الملل حوزه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[جمعه 1394-03-08] [ 04:12:00 ب.ظ ]

هدف حمله به یمن ...

حمله عربستان به یمن علاوه بر اهداف علنی، اهداف پنهانی نیز دارد که غربی‌ها از جمله فرانسه و نیز اسرائیل در تلاش برای تحقق آن هستند تا علاوه بر کسب سودهای سرشار از فروش سلاح ادعاهای ساختگی خود را جامه عمل بپوشانند. اما سرمایه گذاری مالی غرب در جنگ علیه یمن به سود ناشی از فروش تسلیحات ختم نمی‌شو؛ زیرا به نظر می‌رسد در پی استفاده از هزاران تن مواد منفجره که بر سر یمنی‌ها آوار شد، انبار بمب و تسلیحات عربستان و متحدانش خالی شده است و چه این جنگ ادامه یابد یا به پایان برسد، به هر حال ریاض و متحدانش ناچار باید این انبارها را بار دیگر پر کنند، به عبارت دیگر باید میلیاردها دلار به جیب سازندگان سلاح بریزند.

به نقل از :tnews.ir

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1394-02-31] [ 09:03:00 ب.ظ ]

کوثر ...

 

 

هر كس در نمازهاي واجب يا مستحب خود سوره كوثر را قرائت نمايد خداوند از آب حوض كوثر به او بنوشاند و كنار درخت طوبي همجوار رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم خواهد شد.

 

محتواي سوره

سوره كوثر در مكه نازل شده و داراي 3آيه است. كلمه كوثر به معني خير فراوان است. در اينكه منظور از كوثر، نهري است در بهشت، يا حوضي در محشر، يا ذريه و فرزندان زياد، يا علماي امت، يا نبوت و قرآن، يا علم و حكمت ‏يا… نظريه‌هاي گوناگوني وجود دارد.

شأن نزول سوره

در شان نزول اين سوره مى خوانيم : “عاص بن وائل “كه از سران مشركان بود پيغمبراكرم (ص) را بـه هـنـگام خارج شدن از مسجدالحرام ملاقات كرد, و مدتى باحضرت گفتگو نمود, گروهى از سران قريش در مسجد نشسته بودند و اين منظره رااز دور مشاهده كردند, هنگامى كه “عاص بن وائل ” وارد مسجد شد به او گفتند: با كه صحبت مى كردى ؟ گفت : با اين مرد “ابتر”

 تـوضـيـح ايـن كه : پيغمبراكرم (ص) دو فرزند پسر از بانوى اسلام خديجه داشت : يكى “قاسم ” و ديـگرى “طاهر” كه او را “عبداللّه “نيز مى ناميدند و اين هر دو در مكه از دنيا رفتند, و پيغمبر اكرم (ص) فاقد فرزند پسر شد اين موضوع زبان بدخواهان قريش را گشود و كلمه “ابتر” (يعنى بلاعقب ) را براى حضرتش انتخاب كردند، فكر مى كردند با رحلت پيغمبراكرم (ص) برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذكور تعطيل خواهد شد و خوشحال بودند.

 قـرآن مـجـيـد نـازل شـد و بـه طرز اعجازآميزى در اين سوره به آنها پاسخ گفت و خبر داد كه دشـمـنـان او ابـتر خواهند بود و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهدشد, بشارتى كه در اين سوره داده شده از يكسو ضربه اى بود بر اميدهاى دشمنان اسلام و از سوى ديگر تسلى خاطرى بود بـه رسـول اللّه (ص) كه بعد از شنيدن اين لقب زشت و توطئه دشمنان قلب پاكش غمگين و مكدر شده بود.

نکته ها

درزمانی که خبر تولد دختر سبب اندوه پدر می شد،به گونه ای که صورتش از غصه سیاه گشته وبه فکر فرومی رفت که از میان مردم فرار کندیا دخترش رازنده به گورکند:«یتواری من القوم ام یدسه »(نحل،59)دراین زمان قرآن به دختر لقب کوثر

می دهدتافرهنگ جاهلی رابه فرهنگ الهی وانسانی تبدیل کند.

***عطا کردن کوثر به شخصی مثل پیامبر،زمانی معنا دارد که عطا کننده سرچشمه علم وحکمت وقدرت ورحمت باشد،بنابر این عطای کوثر نشانه صفات وکمالات الهی است.

***هدیه اشرف معبودبه اشرف مخلوق چیزی جز کوثر نمی تواند باشد(انا اعطیناک الکوثر)

***خداوند هم سبب سازاست وهم سبب سوز.او می تواند از یک فاطمه کوثر بیافریندومی تواند افرادی را که پسران رشید دارند به فراموشی بسپارد.

***درقرآن سوره ای به نام کوثر داریم وسوره ای به نام تکاثر.اما کوثر ارزش است وتکاثر ضد ارزش؛زیرا اولی عطیه الهی است که دنباله اش ذکر خداست(اعطیناک الکوثر فصل )ودومی یک رقابت منفی که دنباله اش غفلت از خداست.(الهاکم التکاثر)

کوثر مارابه مسجد می بردبرای نماز(فصل لربک)وتکاثر مارابه گورستان می برد برای سرشماری مردگان(حتی زرتم المقابر)




موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1394-02-21] [ 06:37:00 ب.ظ ]

ذکرهای فرح بخش ...

پروفسور محمدضیاء الدین حامداز استادان علوم بیولوژیک واز مسوولان پژوهشگاه مرکز تکنولوژی قاهره می گوید:«درقرن حاضر که انسان از هر جهت درمعرض الکترومغناطیس قرارداردوهم چنین نیاز انسان به تخلیه ی اشعه های زایدوجوددارد،دریافتیم که تخلیه ی این اشعه ها از طریق سجده کردن صورت می گیرد.تعیین تماس پیشانی با زمین(مهر)وهمه بدن (هفت عضوواجب در سجده)بهترین وساده ترین تخلیه است ومانع از بیماری روحی وجسمی وحتی سرطان می گردد.»

نماز یادآوری خداوند است .کسی که خدارابه یادآورد،بااوهمنشین می شود.

یکی ازاثرات ارزشمندنماز،افزایش قدرت تمرکز درانسان است.وهمچنین قدرت بازدارندگی آن از انحرافات وخطاهاست.«ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر».

از نماز به «آب وغذای روح »و«چشمه ی آب گرم تطهیرکننده جان آدمی» و«نردبان عروج به ملکوت اعلی »تعبیر شده است.

دریچه دل رابه سوی آسمان وعالم ملکوت به صورت رازونیاز بازکردن،احساس زیبای صفای درون وسلامت جسم وروح را فراهم می نماید.

سرود عاشقانه ربنا درقنوت نماز دستهاراازاثرات رحمانی وهدایای آسمانی بهره مند می کندوکشیدن همان دستها به سروصورت جسم وروح انسان راسرشار از سرور وبهجت می نماید.

مداومت بر تسبیحات حضرت زهرا علاوه بر بخشش گناهان حتی از ابن تیمه نقل شده است که خواب وخستگی وکوفتگی رااز جسم وروح انسان برطرف می نماید.

ذکر لاحول ولاقوه الابالله العلی العظیم قدرت فهم ودرک انسان را بالامی بردوفقر وتنگدستی واسارت را ازبین می برد.

وهزاران ذکر دیگر که همه اش روح وجسم را شاد می نماید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1394-02-15] [ 12:15:00 ق.ظ ]

سخنانی از امیربیان ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1394-02-14] [ 11:24:00 ب.ظ ]

هرروزتان نوروز ...

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1394-01-09] [ 12:26:00 ب.ظ ]

آب های مقدس وشفابخش ...

*آب زمزم وآب ناودان کعبه:

حضرت علی علیه السلام می فرمایند:

- آب زمزم دواست ازبرای هردردی که ازبرای آن بخورند.(اصول کافی،ج6،ص387)

- بخوریدآب باران رابه درستی که بدن را پاک می کندوبیماری های ودردهای بدن را دفع

  می نماید.(همان)

*آب نیسان:

یکی ازآب های معجزه گر وشفابخش که توصیه شده است درماه نیسان رومی آب باران را گرفته وسوره حمد،آیه الکرسی وچهار قل هر کدام را 70 مرتبه می خوانی یا دربعضی روایات سوره قدر،الله اکبر،لااله الااله  وصلوات برمحمدوآل محمدرا 70 مرتبه می خوانی .(مفاتیح الجنان)

از نظر علمی هم ثابت شده است که شدت ازن هوای کره زمین دراین ماه افزایش یافته وسرعت حرکت ابرها بارالکتریکی جورابه شدت افزایش می دهد.این باران دارای عناصرفعال طبیعت بوده وشادابی وخواص حیاتی ودرمانی دارد.

*آب فرات:

ازآب های ارزشمندوباشرافت که درروایات توصیه شده است کام فرزندانمان راباآب فرات وتربت امام حسین علیه السلام برداریم.

*آب سرد:

نوشیدن آب خنک دل رازنده ونشاطی خاص برانسان عارض می نماید.

امام صادق علیه السلام:

آب سرد حرارات رافرومی نشاند،صفراراساکن می کندوطعام رادرمعده می گذاردوتب رازایل

می گرداند.(مکارم الاخلاق،ص156)

*آب جوشیده:

امام صادق علیه السلام:

آب جوشیده برای همه دردها نافع است وبه هیچ وجه ضررندارد.(همان،ص157)

*آب دریا:

این آب به لحاظ داشتن املاح مغذی مثل ید بسیار مناسب است.نوشیدن آب دریا،هرروزبه مقداریک قاشق مرباخوری موردسفارش کارشناسان علم تغذیه بوده،برای بدن مفید ونافع است.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1393-12-21] [ 09:14:00 ب.ظ ]

امام صادق علیه السلام ...

هرکس دوست دارد بداند که نمازش قبول شده

یا نه،پس به هر قدرکه نمازش اوراازگناه بازداشته،

به همان اندازه نمازش قبول شده است.

بحارالانوار،ج82،ص198

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:32:00 ب.ظ ]

دهه فجربرهمه فجرآفرینان مبارک باد ...

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1393-11-19] [ 09:53:00 ب.ظ ]

` ...
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1393-06-13] [ 10:58:00 ب.ظ ]

ماه رمضان ماه مهمانی خدا مبارک . ...

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1393-04-25] [ 01:12:00 ب.ظ ]

شهادت بانوی دو عالم فاطمه زهرا (سلام الله علیها )تسلیت باد ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1393-01-13] [ 09:27:00 ب.ظ ]

سال نو مبارک ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1392-12-29] [ 05:41:00 ب.ظ ]

غم وشادی ...

رها كن غم كه دنیا غم نیارزد
مكن شادی كه شادی هم نیارزد
مقیمی را كه این دروازه باید
غم و شادیش را اندازه باید

نظامی گنجوی

حضرت علي (ع) در نامه خود به فرزندش امام حسن (ع)

مي فرمايد:"…غم واندوه خود را درپيشگاه خداوند مطرح كن

تا غمهاي تو را برطرف كند ودر مشكلات تورا ياري رساند…

(نامه 31 نهج البلاغه )

امام صادق (ع) فرموده اند : که خداوند به داود پیغمبر وحی فرستاد ای داود به وجود من شادی کن و از یاد من لذت ببر و با مناجات من متنعم باش
امالی صدوق ، ص118


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1392-12-22] [ 10:24:00 ب.ظ ]

سخنی از رسول خوبیها درباره کودک ...

 

من قَبَّلَ وَلَدَهُ كَتَبَ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ حَسَنَةً وَمَن فَرَّحَهُ

فَرَّحَهُ اللّه‏ُ يَومَ القيامَةِ؛
هر كس فرزند خود را ببوسد، خداوند ثواب براى او

می ‏نويسد و هر كس او را شاد كند، خداوند او را در روز

قيامت شاد خواهد كرد.

كافى، ج6، ص49، ح1


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[جمعه 1392-11-18] [ 11:36:00 ب.ظ ]

ذکر اهل دل ...

أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ                                 نمل /62
(آيا آن شريكان بهترند) يا كسى كه (دعاى) شخص گرفتار

را هنگامى كه او را می ‏خواند، پاسخ می ‏دهد و آسيب

و گرفتاريش را برطرف می ‏سازد، و شما را جانشينان

(روى) زمين قرار می دهد (جانشينان خدا در روى زمين،

و حاضران در جاى رفتگان)؟ آيا با خداى يكتا معبودى هست؟ بسيار اندك متذكّر می شوید.
ترجمه مشکینی
مراد از (اجابت مضطر وقتي كه او را بخواند) اين است كه خدا دعاي ، دعا كنندگان رااجابت مي كند و حوائج آنها را برمي آورد و قيد اضطرار براي آنست كه تا آدمي بيچاره و درمانده نشود دعاهايش حقيقتا دعا نخواهد بود و قيد (اذا دعاه ) براي آنست كه بفهماند، خدا وقتي دعا را مستجاب مي كند كه دعا كننده حقيقتا او را بخواند و دل به اسباب ظاهري نبسته باشد بلكه اميدش از همه آن اسباب قطع شده و تنها، توجهش به سوي خدا باشد. لذا اگر دعا صادق بود و دعا كننده فقط خدا را خواند، در چنين صورتي خداوند او را اجابت مي كند و گرفتاريش را بر طرف مي سازد و اين امر مطلق است اماچنانچه دعا شروط فوق را نداشته باشد، خداوند اگر بخواهد حاجتشان را برآورده مي سازد و اگر نخواهد آن را برآورده نخواهد ساخت . در ادامه مي فرمايد: خداوند شما را خليفه در زمين قرار داده است يعني خداوند به انسانها خلافت زميني داده تا در زمين و مخلوقات آن تصرف كنند و اين تصرفات ازمصاديق كشف سوء از مضطر هستند، و بدون كشف سوء معناي خلافت تمام نمي شود.پس آيا با چنين خدايي خداي ديگري وجود دارد؟ در آخر با خطابي توبيخي به كفارمي فرمايد: چه كم متذكر و متنبه مي شويد، و اگر ايشان اهل تذكر بودند و اين حقايق رامي دانستند هرگز از پروردگارشان منقطع نمي شدند.

تفسیر اطيب البيان




موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 11:11:00 ب.ظ ]

دهه فجر بر همه فجر آفرینان مبارک باد ...

 

قل جاء الحق وزهق الباطل ان الباطل کان زهوقا .

سوره اسرا /آیه 81

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1392-11-10] [ 08:12:00 ب.ظ ]

چندگونه خطرناک از گل ها ...

گل نرگس


 

 

 

 

 

خرزهره

گل صد تومانی


گل انگشتانه


گل داوودی
لی لی

فیکوس

آنتریوم

و هو الذی انزل من السماء ماء فاخرجنا به نبات
کل شیء:اوست آنکه از آسمان آبی فرو
فرستاد:پس به وسیله آن هر چیزی را که قابل
رویش و رشد است برآورد. انعام /99 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1392-11-07] [ 06:45:00 ب.ظ ]

کرامات یک شهید ...

 

شهیدمهدی زین الدین به نماز اول وقت بسیار اهمیت می داد.

پس از شهادتش یکی از برادران در عالم رویا دید که آقا مهدی

مشغول زیارت خانه خداست.عده ای هم به دنبالش بودند.

پرسیده بود: شما اینجا چه می کنید؟ گفته بود: به خاطر نمازهای

اول وقت که خواندم در اینجا فرماندهی اینها را به من واگذار کردند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1392-11-03] [ 07:35:00 ب.ظ ]

نقاط اعصاب بینایی و شنوایی در مغز ...

در صورتی که با آناتومی مغز انسان آشنایی داشته باشید احتمالا

این نکته را باید بدانید که نقاط عصب بینایی در مغز انسان بیش از

دو نقطه است در حالی که نقاط عصب شنوایی در مغز انسان تنها

در یک نقطه قرار دارد که در تصاویر زیر به ترتیب می توانید نقاط عصب

شنوایی و عصب بینایی را در مغز مشاهده بنمایید که تصویر اول

مربوط به محل عصب شنوایی در مغز است و تصویر دوم مربوط به

عصب های بینایی در مغز است.


 

 

در سوره سجده آیه 9 این مساله بصورت ماهرانه ای جداسازی شده است .

ثم سواه و نفخ فیه من الروح و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده قلیلا ما تشکرون(9)


 

در این آیه از السمع بعنوان شنوایی یکبار نا م برده شده در صورتی که از بینایی بعنوان والابصارکه به معنای بینایی هاست نام برده شده است.

 


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1392-10-29] [ 02:28:00 ب.ظ ]

معجزه قرآن، دانشمند آمريكايي را مسلمان كرد ...

معجزه خداوند در قرآن كريم باعث شد كه يك دانشمند مشهور آمريكايي به دين اسلام روي آورد.

به گزارش آريا، تيمي از دانشمندان آمريكايي دريافتند كه برخي از گياهان استوايي فركانس هايي مافوق صوت از خود صادر مي كنند كه به وسيله دستگاه هاي پيشرفته علمي ثبت شده است.

دانشمنداني كه حدود سه سال به تحقيق ومطالعه اين وضعيت حيرت آور پرداختند، دريافتند كه اين پالس هاي مافوق صوت به الكتريسته نوري تبديل شده و بيش از صدمرتبه در ثانيه تكرار مي شوند.

يك تيم آمريكايي اين آزمايش را در برابر يك گروه علمي در انگليس انجام دادند كه در بين اين گروه، يك دانشمند مسلمان هندي الاصل نيز قرار داشت. بعد از 5 روز آزمايش، گروه انگليسي از اين مساله بسيار شگفت زده شدند ولي دانشمند مسلمان انگليسي گفت: مامسلمانان اين مساله را در 1400 سال پيش تفسير كرده ايم. دانشمندان از اين سخن وي بسيار حيرت زده شدند و اصرار كردند كه آن را برايشان شرح دهد. دانشمند مسلمان اين آيه قرآن را قرائت كرد:

تسبح له ما فی السماوات السبع و الارض و من فیهن وان من شیء الا یسبح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم انه کان حلیما غفورا

«هفت آسمان و زمین و هر که در آنهاست همه به ستایش و تنزیه خدا مشغولند و موجودی نیست در عالم جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش اوست و لیکن شما تسبیح آنها را نمی فهمید همانا او بردبار و آمرزنده است.»سوره مبارکه اسرا آیه 44

زماني كه اسم جلاله «الله» - در بسم الله الرحمن الرحیم - بلند شد، پالس هاي مافوق صوت به الكتريسته نوري تبديل و بر روي مانيتورها ظاهر گشت.

پروفسور براون  مسئول اين تيم تحقيقاتي با اين دانشمند مسلمان براي شناخت دين اسلام به گفت و گو پرداخت و دانشمند مسلمان براي وي دين اسلام را تشريح كرده و يك جلد قرآن مجيد به همراه تفسير آن به زبان انگليسي را به وي اعطا كرد. براون شهادتين را گفت و مسلمان شد.

 


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[شنبه 1392-10-28] [ 07:34:00 ب.ظ ]

حیوانات از بخش جلو مغز خود هدایت می شوند ...

 

انی توکلت علی الله ربی و ربکم  ‘ما من دابه الا هو آخذ بناصیتها

هود /56

«من به خدا آفریننده خودم و آفریننده شماها توکل کردم، هیچ حیوانی وجود ندارد که او ازناحیه جلو مغزِ آن آنرا هدایت نکند».

تاکنون برخی از حیوانات شناخته شده اند که در

مغز خود عـنصر قطب نمائی دارند، که به کمک جریانهای مغناطیسی شمالی ــ جنوبی

زمین که در تصویر وضعیت آنرا می بینیم هدایت میشوند. حیوانات با عنصر قـطب نمائی

خود محل زندگی و مسیر پرواز و حرکت خود را میشناسند. اگر آهن ربائی را در

نزدیکی مغـز یک پرنده ببندیم، سیستم جهت یابی مغز وی را مختل می کند و پرنده

نمی تواند مسیر و محل زندگی خود را پیدا کند. (قرآن هر جانوری را (دابة) یعنی

حیوان می نامد. و منظور ما از حیوانات در اینجا مطلق جانداران است که شامل

پرندگان و حشرات و ماهی ها و غیره هـمه می شود).


 



موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 07:21:00 ب.ظ ]

ارادت سعدی به حضرت رسول اکرم ...

ماه فرو ماند از جمال محمد (ص)

سرو نباشد به اعتدال محمد (ص)

قدر فلك را كمال و منزلتى نیست

در نظر قدر با كمال محمد (ص)

وعده دیدار هر كسى به قیامت

لیله اسرى شب وصال محمد (ص)

آدم و نوح و خلیل و موسى و عیسى

آمده مجموع در ظلال محمد (ص)

عرصه گیتى مجال همت او نیست

روز قیامت نگر مجال محمد (ص)

و آن همه پیرایه بسته جنت فردوس‏

بو كه قبولش كند بلال محمد (ص)

همچو زمین خواهد آسمان كه بیفتد

تا بدهد بوسه بر نعال محمد (ص)

شمس و قمر در زمین حشر نتابد

نور نتابد مگر جمال محمد (ص)

شاید اگر آفتاب و ماه نتابد

پیش دو ابروى چون هلال محمد (ص)

چشم مرا تا به خواب دید جمالش

خواب نمی گیرد از خیال محمد (ص)

سعدى اگر عاشقى كنى و جوانى

عشق محمد(ص) بس است و آل محمد(ص)


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[یکشنبه 1392-10-22] [ 09:11:00 ب.ظ ]

میلاد نور مبارک ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 08:46:00 ب.ظ ]

سخنی از امام حسن(علیه السلام ) ...

 

ما تشاور قوم الا هدوا الی رشدهم .

هیچ مردمی با هم مشورت نکند مگر اینکه به درستی

هدایت شوند .

تحف العقول ، ص236
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[سه شنبه 1392-10-10] [ 05:13:00 ب.ظ ]

زمان دعا ...
امام علی (ع ) :
اغتنموا الدعاء عند اربع : عند قرائة القرا ن و عند الاذان و عند نزول الغیث و
عند التقاء الصفین للشهادة
در چهارزمان دعا را غنیمت شمارید: 1- هنگام قرائت قرآن . 2- هنگام اذان .
3- هنگام نزول باران . 4- هنگام رو به رو شدن دو لشکر مؤمنین و کفاربرای
جنگ .

( وسائل الشیعه ، ج 4، ص 1114 )



موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1392-10-05] [ 07:52:00 ب.ظ ]

پندی از امام جواد علیه السلام ...

اعتماد به‌ خداوند بهاى‌ هر چیز گرانبها و نردبان‌ هر امر بلند مرتبه‌اى‌ است‌.

(مسند الامام‌ الجواد ، ص‌ 244)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[شنبه 1392-09-30] [ 08:53:00 ب.ظ ]

السلام علیک یا شمس الشموس ...

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[پنجشنبه 1392-09-21] [ 04:26:00 ب.ظ ]

کلامی از امام رضا (ع) ...

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

ت‌است‌ ، و هر كس‌ با زحمت‌ ادب‌ را نگهدارد ،

قادر بر آن‌ مى‌شود ، اما هر كه‌ به‌ زحمت‌ بخواهد عقل‌ را به‌

دست‌ آورد جز بر جهل‌ او افزوده‌ نمى‌شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ /> حار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 342 )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 03:58:00 ب.ظ ]

فضیلت درود بر فاطمه زهرا (س) ...

رسـول خدا(ص) به مـن گفت: اى فاطمه هر كه بر تـو صلـوات فرستـد، خداوند او را

بیـامـرزد و به مـن ، در هـر جـاى بهشت بـاشـم ملحق گـردانـد.

( بهجه ، ج 1، ص 287 )


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1392-09-20] [ 12:13:00 ق.ظ ]

پیام های سوره عصر ...

بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر*ان الانسان لفی خسر *الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات و

تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

به نام خداوند بخشنده مهربان

سوگند به عصر پیامبرعصر پیدایش اسلام *که انسان در زیانکاری و سرمایه عمرش

رو به تباهی است*مگر کسانی که به خدا و پیامبران و روز قیامت ایمان آورده و

کارهای شایسته انجام داده و یکدیگر را به پیروی از حق سفارش کرده و به

شکیبایی در اطاعت از خدا و دوری جستن از گناهان و تحمل ناگواری ها توصیه نموده اند.

پیام های این سوره :

1- دوران تاريخ بشر، ارزش دارد و خداوند به آن سوگند ياد كرده است. پس از عبرت‏هاى آن پند بگيريم. «والعصر»

2- انسان از هر سو در خسارت است. «لفى خسر»

3- انسانِ مطلق كه در مدار تربيت انبيا نباشد، در حال خسارت است. «انّ الانسان لفى خسر»

4- تنها راه جلوگيرى از خسارت، ايمان و عمل است. «آمنوا و عملوا الصالحات»

5 - به فكر خود بودن كافى نيست. مؤمن در فكر رشد و تعالى ديگران است. «تواصوا بالحقّ»

6- سفارش به صبر به همان اندازه لازم است كه سفارش به حق. «بالحقّ - بالصبر»

7- ايمان بر عمل مقدم است، چنانكه خودسازى بر جامعه سازى مقدم است. «آمنوا و عملوا… و تواصوا»

8 - بدون ايمان و عمل و صالح و سفارش ديگران به حق و صبر، خسارت انسان بسيار بزرگ است. «لفى خسر» (نكره بودن «خُسر» و تنوين آن نشانه عظمت خسارت است.)

9- اقامه‏ ى حق به استقامت نياز دارد. «تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر»

10- جامعه زمانى اصلاح می شود كه همه مردم در امر به معروف و نهى از منكر مشاركت داشته باشند. هم پند دهند و هم پند بپذيرند. «تواصوا بالحقّ» (كلمه «تواصوا» براى كار طرفينى است)

11- نجات از خسارت زمانى است كه انسان در صدد انجام تمام كارهاى نيك باشد گرچه موفق به انجام آنها نشود. «عملوا الصالحات» (كلمه «الصالحات» به صورت جمع محلّى به الف و لام آمده است)

12- ايمان بايد جامع باشد نه جزئى. ايمان به همه اجزا دين، نه فقط برخى از آن. «الاّ الّذين آمنوا» (ايمان، مطلق آمده است تا شامل تمام مقدسات شود.)

منبع :تفسیر نور


 

 


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1392-09-18] [ 07:40:00 ب.ظ ]

نیایش امام علی (ع) ...

خدایا!از من در گذر آنچه را از من بدان داناتری و اگر بار دیگر به آن باز

گردم تو نیز به بخشایش باز گرد.

خدایا!آنچه ازاعمال نیکو که تصمیم گرفتم و انجام ندادم ببخشای .

خدایا ! ببخشای آنچه را که با زبان به تو نزدیک شدم و لی با قلب آن را

ترک کردم .

خدایا! ببخشای نگاه های اشارت آمیز و سخنان بی فایده و خواسته های

بی مورد دل و لغزش های زبان.

نهج البلاغه/خطبه 78

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 07:11:00 ب.ظ ]

حدیث زندگی ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[چهارشنبه 1392-08-15] [ 07:03:00 ب.ظ ]

سلام بر حسین و یاران حسین (ع) ...

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 06:57:00 ب.ظ ]

نیایش امام سجاد ...

اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ سَلَامَةَ قُلُوبِنَا فِي ذِكْرِ عَظَمَتِكَ، وَ فَرَاغَ أَبْدَانِنَا فِي شُكْرِ نِعْمَتِكَ، وَ انْطِلَاقَ أَلْسِنَتِنَا فِي وَصْفِ مِنّتِكَ.

خدايا بر محمد و آلش درود فرست، و سلامت دلهاى ما را در يادكردن عظمت خود و آسايش بدنهامان را در شكر نعمت خود و گویایی زبان ما را ‘ در توصيف عطاهاواحسان خود قرار ده.

صحیفه سجادیه/نیایش پنجم


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[جمعه 1392-08-03] [ 10:13:00 ب.ظ ]

اتساع ظرف العلم ...

امام علی ( ع) می فرمایند :

هر ظرفی با ریختن چیزی در آن پر می شود جز ظرف دانش که هر چه

در آن جای دهی ‘ وسعتش بیشتر می شود .

(کل وعاء یضیق بما جعل فیه الا وعاء العلم ‘ فانه یتسع به )

حکمت    205 نهج البلاغه


موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[دوشنبه 1392-07-29] [ 12:01:00 ب.ظ ]

الکون فی خدمه الانسان ...

الا وان الارض التی تقلکم (تحملکم )   ‘ والسماء التی تظلکم ‘ مطیعتان لربکم ‘ وما اصبحتا تجود ان لکم ببرکتهما توجعا لکم ‘ و لا زلفه الیکم ‘ ولا لخیر ترجوانه منکم ‘ ولکن امرتا بمنافعکم فاطاعتا ‘ و اقیمتا  علی حدود مصالحکم فقامتا.

نظام آفرینش برای انسان

آگاه باشید ‘ زمینی که شما را بر پشت خود می برد ‘ و آسمانی که بر شما سایه می گستراند ‘ فرمانبردار پروردگارند ‘

و برکت آن دو به شما نه از دلسوزی یا برای نزدیک شدن به شما ‘ و نه به امید خیری است که از شما دارند ‘ بلکه آن دو‘ مامور رساندن منافع شما بود‘ اوامر خدا را اطاعت کردند‘ به آنها دستور داده شد که برای مصالح شما قیام کنند و چنین کردند.

نهج البلاغه ‘ خطبه 143 ‘ ص 262و 263

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[جمعه 1392-07-26] [ 07:57:00 ب.ظ ]

نورالسموات و الارض ...

cument> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> alse” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

لَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ* لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ *اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ*

cument> Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> alse” UnhideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
 [ 07:21:00 ب.ظ ]

سخنی از امام زمان ...

اکثروالدعا بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم :

برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید.  زیرا همین موجب فرج و گشایش شماست .

کمال الدین .ص 485

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت
[شنبه 1392-07-20] [ 05:13:00 ب.ظ ]