أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ                                 نمل /62
(آيا آن شريكان بهترند) يا كسى كه (دعاى) شخص گرفتار

را هنگامى كه او را می ‏خواند، پاسخ می ‏دهد و آسيب

و گرفتاريش را برطرف می ‏سازد، و شما را جانشينان

(روى) زمين قرار می دهد (جانشينان خدا در روى زمين،

و حاضران در جاى رفتگان)؟ آيا با خداى يكتا معبودى هست؟ بسيار اندك متذكّر می شوید.
ترجمه مشکینی
مراد از (اجابت مضطر وقتي كه او را بخواند) اين است كه خدا دعاي ، دعا كنندگان رااجابت مي كند و حوائج آنها را برمي آورد و قيد اضطرار براي آنست كه تا آدمي بيچاره و درمانده نشود دعاهايش حقيقتا دعا نخواهد بود و قيد (اذا دعاه ) براي آنست كه بفهماند، خدا وقتي دعا را مستجاب مي كند كه دعا كننده حقيقتا او را بخواند و دل به اسباب ظاهري نبسته باشد بلكه اميدش از همه آن اسباب قطع شده و تنها، توجهش به سوي خدا باشد. لذا اگر دعا صادق بود و دعا كننده فقط خدا را خواند، در چنين صورتي خداوند او را اجابت مي كند و گرفتاريش را بر طرف مي سازد و اين امر مطلق است اماچنانچه دعا شروط فوق را نداشته باشد، خداوند اگر بخواهد حاجتشان را برآورده مي سازد و اگر نخواهد آن را برآورده نخواهد ساخت . در ادامه مي فرمايد: خداوند شما را خليفه در زمين قرار داده است يعني خداوند به انسانها خلافت زميني داده تا در زمين و مخلوقات آن تصرف كنند و اين تصرفات ازمصاديق كشف سوء از مضطر هستند، و بدون كشف سوء معناي خلافت تمام نمي شود.پس آيا با چنين خدايي خداي ديگري وجود دارد؟ در آخر با خطابي توبيخي به كفارمي فرمايد: چه كم متذكر و متنبه مي شويد، و اگر ايشان اهل تذكر بودند و اين حقايق رامي دانستند هرگز از پروردگارشان منقطع نمي شدند.

تفسیر اطيب البيان




موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...